Studeren op je eigen tempo

Ben je niet in de gelegenheid om een volledige studie te volgen en/of colleges bij te wonen? Maar ben je wel theologisch geïnteresseerd en ben je op zoek naar verdieping? Maak dan gebruik van de mogelijkheid om één of meerdere vakken van de Opleiding Theologie naar keuze te volgen.

Er zijn hiervoor twee mogelijkheden:

1. Vakken volgen op een leslocatie

Je kunt naar eigen keuze vakken op één van onze leslocaties. Je volgt dan de vakken naar keuze uit het curriculum van de Opleiding Theologie en neemt daarbij ook deel aan de lessen. Je bent dan wel afhankelijk van waar en wanneer de lessen worden gegeven. Omdat niet ieder jaar alle vakken op alle locaties worden aangeboden, kijk je voordat je je aanmeldt op de lesroosters van de leslocaties welke vakken waar en wanneer worden aangeboden.

Aanmelden
Je kunt je aanmelden via het Aanmeldingsformulier. Kies hierbij voor de optie ‘Opleiding Theologie – Enkele vakken’.
Het is het hele studiejaar mogelijk je aan te melden voor het volgen van losse vakken.

Studieniveaus
Je kunt de vakken volgen op 2 studieniveaus of als toehoorder, afhankelijk van jouw doel met de studie en/of hoeveel tijd je hebt:

• Student B-niveau: Je volgt colleges en maakt tentamens en opdrachten.
  • Student A-niveau: Je volgt colleges en maakt tentamens.
  • Toehoorder: Je volgt alleen de colleges.

Studiekosten
Als je één of meerdere losse vakken volgt, betaal je geen collegegeld, maar worden de kosten per vak berekend aan de hand van het aantal ‘EC’ dat een vak telt. Zie hiervoor het curriculum van de Opleiding Theologie.

StudieniveauKosten per EC (2024-2025)
Studenten (B-niveau)€ 90,- per ec; incl. tentamen en/of opdrachten
Studenten (A-niveau)€ 60,- per ec; incl. tentamen
Toehoorders€ 40,- per ec

Daarnaast betaal je als student/toehoorder voor losse vakken jaarlijks voor je lidmaatschap bij het Evangelisch College (€ 5,- per maand) en per vak het bijbehorende studiemateriaal.

Koffie en thee op de leslocatie is inbegrepen in het studiegeld.

Toewerken naar het behalen van een certificaat
Door op deze manier te studeren, is het mogelijk om op je eigen tempo toe te werken naar het behalen van het certificaat Bijbel & Exegese en Systematische Theologie op A- of B-niveau. Je haalt dit wanneer je alle vakken met een voldoende afrondt. Zie hiervoor het curriculum van de Opleiding Theologie.

2. Vakken volgen via het afstandsonderwijs (zelfstudie)

Wanneer je deelneemt aan het afstandsonderwijs, dan volg je losse vakken van de Opleiding Theologie zonder deel te nemen aan de lessen. Je kunt op ieder gewenst tijdstip met het afstandsonderwijs beginnen. Je bestelt dan via onze Webshop naar eigen keuze de studiemodulen van de verschillende vakken en rondt een vak af middels een tentamen.

Aanmelden

Meld je via het Aanmeldingsformulier aan als student voor het Afstandsonderwijs (Niveau A). Je betaalt hiervoor jaarlijks de EC-lidmaatschapskosten (€ 5,- per maand / € 60,- per jaar). Er gelden geen toelatingseisen.

Studiemodule(n) bestellen in de webshop

Nadat je bent aangemeld, kun je via de webshop de studiemodulen bestellen die horen bij de betreffende vakken. Je kunt deze zowel digitaal als schriftelijk bestellen.

Tentamen(s) bestellen tentamen in de webshop

Wil je een vak afronden, dan bestel je een tentamen via de webshop. Je geeft bij het bestellen aan van welk vak je het tentamen wilt maken. Na je bestelling ontvang je direct een vakomschrijving. In deze downloadbare PDF staan instructies over de tentaminering en wat er verder van je verwacht wordt. Daarnaast ontvang je een mail met daarin een link naar het tentamen-registratieformulier. Hiermee geef je het gewenste tijdstip door waarop je tentamen wilt doen en geef je (indien nodig) de gegevens van je tentamenbegeleider door.

Meer informatie

Je maakt het tentamen over de inhoud van de studiemodule op een voor jou geschikt moment. In principe worden de tentamens afgenomen door middel van een digitale toets via internet. Na afloop van het tentamen krijgt je je (voorlopige) cijfer in beeld. Zodra dit cijfer door het Evangelisch College is gecontroleerd (en eventuele open vragen zijn nagekeken), krijgt je per e-mail een bevestiging, waarbij het definitieve cijfer wordt bekendgemaakt. Mocht het behaalde (eind)resultaat onvoldoende zijn, dan heb je de mogelijkheid het tentamen te herkansen. Hiervoor bestel je een hertentamen in de webshop.

Deze manier van studeren stelt je in staat om jezelf te toetsen, om te kijken of je de bestudeerde studiemodule voldoende begrepen en eigen gemaakt hebt. Je bepaalt dus als student zelf de te bestuderen studiemodulen en je studietempo.

Certificaat

Door op deze manier te studeren, is het mogelijk om het certificaat Bijbel & Exegese en Systematische Theologie op A-niveau te behalen. Je haalt dit wanneer je alle vakken met een voldoende hebt afgerond. De vakken Inleiding Hebreeuws en Inleiding Grieks zijn hiervoor niet verplicht.

Heb je nog vragen?

Heb je naar aanleiding van bovenstaande informatie nog een vraag? Neem dan contact met ons op via onderstaand contactformulier.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Leslocaties

Lesmoment
Startmoment
Eigen tijd en tempo
Jirska van Hooijdonk
Mededelingen

16 zaterdagen per jaar
09:15 tot 17:00 uur
Martuskerk
Copernicusstraat 18, 3817 VJ, Amersfoort
16 zaterdagen per jaar
09:15 tot 17:00 uur
Kruiskerk
Thorbeckelaan 73, 7942 CM, Meppel
Donderdagavond, tentamens op dinsdagavond
19.30 – 22.00 uur
EC-onderwijscentrum
Anjerstraat 79, 3333 GC, Rotterdam / Zwijndrecht
Mededelingen

In het studiejaar 2023-2024 worden de lessen aangeboden in Zwijndrecht. Het voornemen is om in 2024-2025 de lessen weer aan te bieden op onze leslocatie in Rotterdam.

Jaarlijks 18 vrijdagen
09.45 uur – 17.30 uur