Begin maart start de missionaire module: Kerk en cultuur

Als onderdeel van de opleiding Missionair Werk wordt in het voorjaar van 2024 de module ‘Kerk en cultuur’ aangeboden. In deze module kijk je naar de relatie tussen de kerk en de omringende cultuur. Er is aandacht voor de wijze waarop mensen tegen de wereld aankijken en daarin komen tot bepaalde (geloofs)overtuigingen. In deze cultuur zoekt de kerk naar mogelijkheden om contact te maken met andersdenkenden om het evangelie uit te dragen.

Cultuur begrijpen

In deze module krijg je handvatten om de cultuur te lezen en te begrijpen vanuit christelijk perspectief. Je kunt met de aangeboden handvatten in een onbekende cultuur functioneren en aansluiting vinden om het evangelie uit te dragen. En je krijgt inzicht in de verspreiding en impact van het christendom wereldwijd. Je volgt in de deze module drie vakken op in totaal vier zaterdagen in Veenendaal.

Vakken

Wereldbeelden en wereldreligies

In het vak Wereldbeelden en wereldreligies kijk je naar wereldbeelden, wat de Bijbel daarover zegt en hoe je als missionair werker hier rekening mee kan houden. Het delen van het evangelie wordt beïnvloed door hoe we naar de wereld kijken. In het tweede deel kijk je specifiek naar de Islam als wereldreligie. Naast het christendom groeit de islam snel. Hoe benader je een moslim vanuit je christelijke achtergrond?

Interculturele communicatie en pastoraat

Het vak Interculturele communicatie en pastoraat gaat over wat cultuur is en hoe het je dagelijks leven beïnvloedt. In het tweede deel wordt cultuur gekoppeld aan pastoraat. Hoe sta je naast mensen die een andere culturele achtergrond hebben?

Mondiaal christendom

Het vak Mondiaal christendom geeft aandacht aan de kerk in verschillende de delen van de wereld. Want hoewel de kerk in Nederland krimpt, groeit zij juist in de niet-westerse wereld. Op verschillende plaatsen vertoont het de kenmerken van cultuur waarin ze is ontstaan. Het is fascinerend om je in deze veelkleurigheid van de mondiale kerk te verdiepen.

Meer informatie en aanmelden

De module Kerk en cultuur start op zaterdag 2 maart 2024 in Veenendaal . Meld je snel aan!