“Ik kan heel erg onder de indruk raken van de liefde van God. Daar moet ik van delen.”

Leonie Oudijk

Alumna, 31 jaar, heeft een relatie, woont in een christelijke leefgemeenschap in Nieuwegein. Ze is onderwijskundige en
betrokken bij een pioniersplek in Nieuwegein.

Wat mij drijft is de liefde van Christus

Op het introductieweekend van de opleiding zijn we gestart met een exegese over een tekst uit 2 Korinthe 5:14: ‘Wat ons drijft is de liefde van Christus’. Ik merkte dat deze tekst mij toen raakte en woorden gaf aan dat wat ik daarvoor al ervoer. Wat mij drijft is de liefde van Christus.

Theologie en zending

Theologie, zending en missie hebben me altijd sterk getrokken. Bij de Opleiding Missionair Werk komen deze interessegebieden samen. Een theologische studie met een hele praktische toepassing en met een internationale en multiculturele blik, waardoor je het geleerde wereldwijd kunt toepassen.

Ontspannenheid in geloof

Door de opleiding sta ik meer ontspannen in mijn geloof. Je mag je eigen mening hebben en vormen, maar je mag ook open blijven staan voor meningen van anderen. Ik maak nu makkelijker connecties met mensen uit andere (geloofs)culturen en heb geleerd hoe ik me met hen kan verbinden. Zo kan ik dat wat ik geleerd heb heel concreet maken in de praktijk.

Nood in Nederland

Door de opleiding ben ik veranderd. Vooral mijn visie op mijn eigen plek in het missionaire veld is veranderd. Ik begon de studie met het idee dat ik naar het buitenland zou gaan. Gaandeweg werd dat idee minder, omdat ik inzag hoeveel werk er nog in Nederland te doen is. Hoewel het verlangen om naar het buitenland te gaan niet helemaal is verdwenen. In Nederland zie ik veel nood op het mentale vlak. We hebben alles wat we maar willen. Toch zijn veel mensen onrustig, gestrest en ongelukkig. Dat raakt me.

Verlangen voor de kerk

Ik heb het verlangen dat de kerk representatiever aanwezig is. Dat ze weer bekend gaat staan als een plek die zin geeft en die op een praktische manier aanwezig is in de samenleving. Eten uitdelen waar dat nodig is, een luisterend oor bieden, vluchtelingen en daklozen helpen. Zelf ben ik betrokken bij een pioniersplek in Nieuwegein. Het is een multiculturele gemeenschap die ook veel randkerkelijken bereikt. Op dat soort plekken ben ik graag. Onze gemeenschap zoekt verdieping tijdens kerkdiensten en het aanbidden van God. Daaromheen zijn we praktisch aanwezig voor de mensen die dat nodig hebben.

Opleiding Missionair Werk

Driejarige deeltijdopleiding op hbo-niveau, aangeboden op zaterdagen in Amersfoort. Te volgen op twee studieniveaus en als toehoorder.