Hans Alblas publiceert boek over de Nieuwe Apostolische Reformatie

Misschien heb je nog nooit gehoord van de Nieuwe Apostolische Reformatie (NAR). Toch beschouwen steeds meer christenen, kerken en organisaties zich als deel van deze beweging. Het enthousiasme en missionaire elan ervan is aanstekelijk. Er zijn echter ook serieuze vragen te stellen bij bepaalde (theologische) claims die er door de NAR worden gemaakt. Reden genoeg voor Hans Alblas om de overtuigingen van deze beweging tegen het licht te houden.

Wat heeft je ertoe gebracht om juist deze beweging te onderzoeken?
Toen ik nog HBO Theologie studeerde, was ik deel van de Vineyard. Ik zocht naar een scriptieonderwerp waarmee ik deze beweging kon dienen. De toenmalige nationaal leider van Vineyard Benelux bracht me in contact met Derek Morphew, een van de toonaangevende theologen van zowel Vineyard als New Wine. Hij liet weten dat de Nieuwe Apostolische Reformatie een stevige uitdaging vormde voor de internationale Vineyard beweging. Daarom heb ik beide bewegingen met elkaar vergeleken. Het doel van mijn scriptie was om de Vineyard te helpen zich tot de NAR te verhouden.

Hoe lang is dat geleden en waarom heb je dit onderzoek nu opnieuw gepubliceerd?
In 2004 studeerde ik af en in 2006 werd ‘A Different Breed’ voor het eerst gepubliceerd als e-book. Omdat de NAR daarna alleen maar groter en invloedrijker is geworden, ook in Nederland, blijft dit onderzoek heel actueel. Er zijn nu veel meer christenen die zich afvragen wat ze met de NAR aan moeten dan destijds, en niet alleen binnen de Vineyard. Bovendien is ‘A Different Breed’ verplichte kost voor studenten van het studietraject ‘Gods Koninkrijk en de Heilige Geest’. Niet alleen vanwege de inhoud, maar ook als model voor het evalueren van christelijke stromingen.

Wat is er anders aan de tweede, ‘volledig herziene’ druk?
Alle informatie die erin is opgenomen is gecontroleerd en waar nodig geactualiseerd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan (online) vindplaatsen van de bronnen die ik raadpleeg. Ook de opmaak is volledig vernieuwd. De belangrijkste verandering is echter de toevoeging van een extra hoofdstuk. Daarin interview ik Menno Helmus (Nationaal Directeur Vineyard Benelux) en de eerder genoemde Derek Morphew. De vraag is daarbij vooral hoe om te gaan met christenen en kerken waarmee je op belangrijke punten fors verschilt.

En, licht eens een tipje van de sluier op voor ons?
Het is een ding om de inhoudelijke verschillen te kunnen benoemen. Het is nog wat anders om daarnaast ook te zoeken naar waarmee je je wel kunt verbinden. Paulus zegt dat het ene lid van het lichaam van Christus niet tegen het andere kan zeggen dat hij die ander niet nodig heeft (1 Kor. 12:12-27). Wat heeft de ander van God ontdekt, wat ik zelf misschien nog niet zie? Hoe kunnen we elkaar ‘tot hand en voet zijn’, omdat we elkaar als volgelingen van Christus erkennen? Met alle verschillen die er tussen ons mogen zijn. Ik denk dat Christus niet alleen een helder onderscheiden van ons vraagt, maar ook een uiterste inspanning om elkaar lief te hebben. Vooral in deze tijd van verdeeldheid en polarisatie.

Hans Alblas (MA, Theologie) is freelance Bijbelleraar, spreker en geestelijk begeleider. Hij is coördinator en docent van het studietraject Gods Koninkrijk en de Heilige Geest. Hierin werken de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten (VPE), Rafaël Nederland, Vineyard Benelux, New Wine Nederland en het Evangelisch Werkverband binnen de Protestantse Kerk samen met het Evangelisch College. Hans is veertien jaar deel geweest van de Vineyardbeweging. Nu is hij lid van een evangelische gemeente in Ermelo, waar hij samen met zijn vrouw en dochter woont.

Boekgegevens
Titel: A Different Breed. How to Relate to the New Apostolic Reformation?
Auteur: Hans Alblas, m.m.v. Menno Helmus en Derek Morphew
Taal: Engels
Gepubliceerd door Omnicus op 2 april 2022: tweede, volledig herziene druk. 134 pagina’s. Prijs: €13,99.

Te verkrijgen in onze webshop en in de (christelijke) boekhandel.