“Hoe meer ik begrijp van de Bijbel, hoe meer ik ontdek wie God is.”

Paul Rommelse

Eerstejaars cursist EC-Bijbelcursus, 58 jaar, is getrouwd, woont in Berkel en Rodenrijs en is zelfstandig administrateur.

In 4 jaar door de Bijbel heen

Ik ben de Bijbelcursus van het Evangelisch College gaan volgen omdat ik het héle verhaal wil kennen. Eigenlijk een simpel verlangen met grote impact. Ik ken de Bijbel wel, maar vaak in fragmenten, losse of kleine delen van het verhaal. Ik ken lang nog niet alles. Ik mis kennis over de historische achtergronden en verbanden. Er zijn Bijbelboeken die ik niet of nog nauwelijks gelezen heb. De Bijbelcursus helpt mij om alle Bijbelboeken te leren kennen. Zo leer ik nieuwe elementen te ontdekken van Gods wezen en
karakter en wat Hij aan het doen is.

God is zoveel groter

Een Bijbeltekst of een verhaal staat vaak niet op zichzelf. De Bijbelboeken zijn met elkaar verbonden en schetsen één grote verhaallijn over wie God is, wat Hij heeft gedaan en nog steeds doet. Ook speelt er veel mee achter de tekst: cultuur, verbanden, Joodse wijsheden, tijd, de luisteraar van toen en meer. Ik volg de cursus nu voor het eerste jaar, maar inmiddels weet ik dat er nog zoveel te leren en te ontdekken is.

Eeuwenoude teksten en het nu

De Bijbelse boodschap vertalen naar het nu. Ik wil dat voor mezelf kunnen. Ik wil weten wat God in mijn leven wil en kan doen. En tegelijkertijd wil ik de boodschap op een goede en verantwoorde manier kunnen doorvertellen. In de kerk, op de Bijbelstudie of aan mensen om me heen. Die kennis en vaardigheden doe ik nu op.

Een stok achter de deur

Het mooie van de Bijbelcursus is dat het naast je werk en leven kan. Ik werk als administrateur. Ik heb een gezin en een rol in de kerk. De cursus past er goed naast. Natuurlijk vraagt het tijd en inzet van me, maar je committeren – hoewel dat best zwaar klinkt – werkt als een stok achter de deur om de Bijbel regelmatig open te doen. Gemiddeld besteed ik zo’n vijf tot tien uur per maand aan de studie.

Op locatie of online

Elke maand staat er een boek uit het Oude en uit het Nieuwe Testament centraal. De lessen hierover worden gegeven door twee docenten. Je kunt de lessen van de Bijbelcursus volgen op tientallen verschillende plekken in Nederland. Dan kies je voor twee avonden of één zaterdag per maand les. Daarnaast is het ook mogelijk de cursus online als afstandsonderwijs volgen. Op
je eigen ritme en tijd. Hierbij krijg je toegang tot videocolleges. Zelf volg ik de cursus op zaterdag in Zwijndrecht. De lessen van de docenten en de onderlinge gesprekken met medecursisten uit verschillende kerken geven me veel voldoening.

Ik wil weten wat God in mijn leven wil en kan doen. Tegelijkertijd wil ik de boodschap op een goede en verantwoorde manier kunnen doorvertellen.”

Samen

Ik ben ‘hongerig’. En het mooie is, ik niet alleen. Ik volg de cursus samen met mijn vrouw. En er zijn meer stellen of mensen die de cursus samen volgen. Dan kan je er met elkaar nog eens over doorpraten. Zelf heb ik nog drie jaar te gaan. Ik kijk er naar uit straks meer te kunnen vertellen over wie God is. Ik heb mijn leven lang profijt van dat wat ik nu leer. Door Zijn Woord leer ik God
beter kennen en daardoor ook meer vertrouwen. De cursus geeft me een beter beeld van wie God is. En dat zal alleen maar toenemen de komende jaren.

EC-Bijbelcursus: in vier jaar door de Bijbel

Een cursus die je meeneemt door alle Bijbelboeken. De cursus wordt aangeboden op 55 leslocaties en online.
Te volgen voor slechts € 30,- per maand.