Baptisten Seminarium en Evangelisch College lanceren nieuwe Sprekersroute

Het Evangelische College en het Baptisten Seminarium bieden vanaf 1 september 2018 gezamenlijk een tweejarige Sprekersroute aan voor ‘lekenpredikers’. Daarnaast wordt de reeds bestaande doorstroomovereenkomst in aangepaste vorm voortgezet.

Studenten van de Opleiding Theologie van het Evangelisch College kunnen op deze wijze tijdens hun studie ook de vernieuwde minor van het Baptisten Seminarium afronden.

Sprekersroute
Het Evangelische College en het Baptisten Seminarium slaan de handen ineen om een gezamenlijk studietraject aan te bieden voor ‘leken’(s)prekers die geen volledige theologiestudie kunnen volgen. Met de Sprekersroute wordt een kort, maar intensief tweejarig traject aangeboden dat voorbereidend is op en ondersteunend bij het voorgaan in baptisten- en evangelische gemeenten. Het vakkenpakket bestaat uit de vakken Exegese, Bijbelse theologie, Dogmatiek, Hermeneutiek, Liturgiek en Homiletiek. Ook wordt er onder professionele begeleiding een spreekvaardigheidstraining gevolgd. Studenten leggen zo een gedegen theologische basis, waarbij ze niet alleen leren de Bijbel te lezen en te bevragen, maar ook uit te leggen en over te brengen aan anderen. Na afloop van de Sprekersroute kan de student doorstromen naar de Opleiding Theologie van het Evangelisch College en daarbij vrijstelling krijgen voor de reeds gevolgde vakken in de Sprekersroute.

”De afgelopen jaren hebben ons geleerd dat er een groeiende vraag is naar een route voor sprekers. Kerkelijke gemeenten herkennen gaven onder hun leden, maar kunnen hen om praktische redenen niet vragen om nog ‘even’ een hele theologiestudie op te pakken. Maar ook de sprekers zelf hebben ons afgelopen jaren benaderd met een vragen rondom diepgang en validatie van hun spreken. Dit vernieuwde traject dat we samen met het Evangelisch College vormt een antwoord op deze vragen.” aldus onderwijscoördinator Marijn Vlasblom van het Baptisten Seminarium.

Doorstroomovereenkomst
In de nieuwe overeenkomst is ook vastgelegd dat de reeds bestaande samenwerking tussen het Seminarium en de Opleiding Theologie van het Evangelische College in aangepaste vorm wordt voortgezet. Door een uitruil van vakken kunnen studenten van de Opleiding Theologie vanaf het derde jaar de kerkelijke hbo-minor van het Seminarium volgen. Op deze wijze kunnen zij bij afronding van hun studie ook het seminariumdiploma behalen, waarmee een beroepbaarstelling als predikant binnen de Unie van Baptistengemeenten en ABC-gemeenten kan worden aangevraagd.

Academisch coördinator dr. Nathan Witkamp van het Evangelisch College is blij met deze nieuwe doorstroomovereenkomst: “Vanuit onze verbondenheid in Christus werken wij graag samen met partnerorganisaties en kerkgenootschappen. Hierbij kunnen wij elkaar versterken en onze studenten – die uit de breedte van de evangelische wereld afkomstig zijn – een breder palet aan afstudeermogelijkheden aanbieden, zodat ze beter zijn toegerust voor hun toekomstige bediening.”