Hans Schaap over het Studietraject Gods Koninkrijk en de Heilige Geest

Ds. Hans Schaap uit Rotterdam is predikant en bestuurslid van het Evangelisch Werkverband. Hij besloot zich aan te melden voor het 2-jarige studietraject Gods Koninkrijk. Een verslag van zijn bevindingen.

Toen ik de aankondiging zag van het tweejaarlijkse traject ‘Gods Koninkrijk en de heilige Geest’, was ik meteen enthousiast! Al meer dan vijftien jaar geleden maakte ik kennis met New Wine en hun theologie en praktijken waren voor mij in die tijd ook echt nieuw, zoals bijvoorbeeld het ministrygebed. Ik besefte meteen dat ik meer wilde weten over de onderliggende theologie en sloeg aan het lezen. Daarbij ontdekte ik dat ik zelf deze vernieuwing nodig heb, maar ook de kerk heeft die nodig!

Afgelopen september is voor mij (en tientallen anderen op drie locaties in Nederland) de eerste cursus van start gegaan over ‘the story of the Kingdom’ (bijbelse theologie). Deze module heb ik zojuist afgerond en ga nu door met ‘theology of the Kingdom’ (systematische theologie). De stevige inhoudelijke insteek maakt mij als theoloog enthousiast: veel literatuur is afkomstig vanuit (m.n.) de Engelstalige wereld. Hoewel we nu nog theoretisch bezig zijn, gaan we binnenkort ook met de praktijk aan de slag. Denk dan aan een blok met de naam ‘doing healing’.

De stevige inhoudelijke insteek maakt mij als theoloog enthousiast.

Het is een tweejarig traject waarin een bepaalde opbouw zit die m.i. een mooie invulling is voor bijvoorbeeld de verplichte nascholing van predikanten en kerkelijk werkers. Behalve dat ik enthousiast ben over de inhoud, is dit een mooie samenwerking tussen verschillende organisaties waardoor we ook veel van elkaar leren als cursisten en docenten. We houden in Nederland binnen de traditionele kerken van goede theologische doordenking en een evenwichtige benadering. Ik zie dat als waardevol.
Tegelijk zie ik dat er nog weinig inhoudelijk wordt gesproken over de charismatische thema’s die ons worden aangereikt vanuit de wereldkerk. Ik verlang ernaar dat dit gesprek breed gevoerd wordt, vanuit een open en lerende houding. Dit leertraject is daar een belangrijke stap in!

Bovenstaand artikel is met toestemming overgenomen uit het EW Magazine, december 2020.