www.theologischetijdschriften.nl live!

De website www.theologischetijdschriften.nl is woensdag 22 september live gegaan. Op deze site kun je zoeken naar 15.000 artikelen uit twaalf verschillende theologische tijdschriften. Zoek op trefwoorden, categorieën en Bijbellocaties en je vindt de artikelen die daar bij passen. Is het artikel online beschikbaar? Dan kun je direct doorklikken naar de inhoud!

De tijdschriften waar momenteel in gezocht kan worden zijn: Amsterdam Cahiers, Eredienstvaardig, Inspirare, Kontekstueel, Laetare, Met Andere Woorden, Postille, Schrift, Soteria, Studiebijbel Magazine, Theologia Reformata en Wapenveld.

In de komende periode worden er meer artikelen uit andere tijdschriften toegevoegd. Te denken valt onder andere aan de volgende tijdschriften: Interpretatie, Handelingen, In de Waagschaal, Communio, Concilium, Kerk en Theologie, Nederlands Theologisch Tijdschrift, Radix, Tijdschrift Geestelijke Verzorging, Ophef, TussenRuimte, Jaarboek voor liturgieonderzoek, Tijdschrift voor Theologie en Sophie.

De waarde van de website

Initiatiefnemer en projectleider Henk ten Voorde legt uit wat de waarde is van de website: “Bij mijn werk als Bijbelonderzoeker maak ik graag gebruik van inzichten van anderen. Er zijn tientallen Nederlandstalige theologische tijdschriften die bij elkaar een rijke bron vormen voor het onderzoek van de Bijbel, het christelijk geloof en de geschiedenis van de kerk. Er ontbreekt echter één centrale plek waar gezocht kan worden naar artikelen op basis van titelwoorden, trefwoorden en Bijbellocaties. Daarin gaat deze website voorzien.”

Partners

De site is mede mogelijk gemaakt door de volgende partners: Centrum voor Bijbelonderzoek, Hogeschool Viaa, Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap, Theologische Universiteit Apeldoorn en Theologische Universiteit Kampen.

In de media

Verschillende media hebben over de website geschreven.
Het Friesch Dagblad en het Nederlands Dagblad hebben een interview met Henk ten Voorde geplaatst.
Christelijk Nieuws en CIP hebben een bericht op hun site geplaatst. Het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap heeft een bericht op debijbel.nl geplaatst.
De Studiebijbel en de TUA hebben een bericht op Facebook gezet.
En in de Visie stond ook een kort bericht over de lancering.