Ik zie veel meer de rode draad in alles

Jopie en Rian volgen het studietraject Gods Koninkrijk en de Heilige Geest. Samen met mensen bidden in de kracht van de Heilige Geest. Luisteren naar God. Voor New Wine-coördinator gebedsministry Jopie van Drongelen (67) is dat net zo normaal als ademhalen. Wel wilde ze graag wat meer theologische kennis. Daarom schreef ze zich in voor het Studietraject Gods Koninkrijk en de Heilige Geest aan het Evangelisch College. Haar eerste jaar als parttime hbo-student zit er bijna op. Het verrijkte haar: “Ik durf me veel meer in te zetten voor Gods Koninkrijk.”

Jopie zit in een eerstejaarsgroep met mensen van allerlei leeftijden en uit verschillende kerken. “En dat alleen is voor mij al erg leerzaam”, merkt ze op. “Ik vond het bijvoorbeeld verhelderend om de antwoorden te horen op een simpele vraag als: ‘Tot wie bid jij eigenlijk?’ Dan merk je dat het er maar net aan ligt uit welke traditie je komt. De een bidt tot God, de ander tot Jezus. En het mooie is: dat is oké.”

Uitgedaagd
Vooral tijdens de eerste twee studieblokken van het jaar moest ze een fikse stapel theologische boeken lezen. “De meeste kende ik al van titel. Die stonden stof te verzamelen in mijn eigen kast.

Nu moest ik er dus echt mee aan de gang. Dat was pittig. Geef ik direct toe. Maar het bracht me gelukkig ook veel: door me te verdiepen in de theologie van het Koninkrijk zie ik nu veel meer de rode draad in alles. Het maakt me nog hongeriger naar Bijbelkennis.”

Jopie vindt een sterk punt van de cursus dat het traject niet alleen op leren aankomt. Er is ook alle ruimte voor een stuk praktijk. “Horen en dan doen. Je gaat tijdens het eerste jaar van het traject in een veilige omgeving samen aan de gang met luisterend bidden. Sommige mensen zagen daar vooraf best tegenop, maar we maakten als groep zulke mooie dingen mee.”

Reeds en nog niet
Rian Wesseling (28) is bijna klaar met het studietraject. Veel van wat ze in de afgelopen twee jaar leerde, biedt haar handvatten voor wat ze in haar kerk en werk doet. Rian leidt een kidsministryteam dat verantwoordelijk is voor het kinderwerk in de Engelstalige Vineyardgemeente in Groningen. Ook werkt ze bij de Kwartiermakers; een Groningse organisatie die mensen in de stad met elkaar verbindt. “Ik krijg in mijn werk veel met onrecht te maken. Vrouwenhandel, prostitutie, ouders met kinderen die weinig of geen kansen hebben. Het traject leerde me om nog meer uit te delen van wat ik ontvang van God.”

Ik zal niet zo snel meer roepen: ‘Waar bent u God!

Ze vindt het waardevol dat ze door het studietraject ook een idee kreeg van het ‘grote plaatje’. “Ik had honderd-en-een vragen voor ik met dit traject begon. Ik was bijvoorbeeld al bekend met gebedsministry, had er ooit een cursus in gedaan. Ik bad ook voor mensen in de kerk. Maar ik vroeg me wel af: waarop is ministrygebed nou precies gebaseerd? Waarom doen we de dingen zoals we die doen in de kerk? Waarom genezen sommige mensen wel na gebed, andere niet? Kreeg ik overal antwoord op? Nee, dat niet. Maar ik begrijp nu veel beter wat het already, not yet van Gods Koninkrijk inhoudt. Het reeds en nog niet van het Koninkrijk. Ik kan daardoor makkelijker omgaan met het leed wat ik om me heen zie. Ik zal niet zo snel meer roepen: ‘Waar bent u God!’ Ik weet gewoon dat Hij juist erg betrokken wil zijn bij deze wereld.”

Dit artikel is geschreven door Mariëtte Woudenberg, stafmedewerker Communicatie bij New Wine