CIP.nl: “Een hautaine houding heb ik afgeleerd”

CIP.nl | Interview met Laura Dijkhuizen over de ETS-studiedag met het thema ‘Missionair zijn’

’Ik heb het goede nieuws en jij niet’. Die hautaine houding heeft Laura Dijkhuizen afgeleerd. “Door oprecht in iemand geïnteresseerd te zijn, ontstaat er openheid voor het Evangelie,” zegt ze. Als docent en coördinator van de opleiding Missionair Werk helpt ze haar studenten op weg in het uitdragen van het Evangelie. Zij merkt op dat mensen kromme tenen krijgen van woorden als evangelisatie en zending. In plaats daarvan is de term ‘missionair’ steeds populairder geworden. Laura spreekt hier binnenkort over op de ETS-studiedag van het Evangelisch College.

“Inmiddels is tot de meeste christenen doorgedrongen dat de kerk niet meer in het middelpunt staat. Voor gezelschap ga je naar de kroeg en voor problemen naar de psycholoog,” merkt zij op. “Onderzoekers hebben het lange tijd geroepen, maar de boodschap wilde niet echt landen. Gelukkig schieten vandaag de dag nieuwe, missionaire kerkvormen als paddenstoelen uit de grond en nemen christelijke organisaties missionaire doelen in hun beleidsplannen op.”

Welk misverstand kom je nog vaak tegen wanneer we praten over ‘missionair zijn’?
“Dat dit een taak zou zijn voor de plaatselijke evangelisatiecommissie,” antwoordt Laura. “Alsof de rest zich daar verder niet mee bezig hoeft te houden en je er een roeping moet hebben. Hier in Nederland vinden we het heerlijk om alles in hokjes te stoppen. Ieder z’n eigen taak. Als het gaat om missionair zijn heeft dat een keerzijde. Een christen is automatisch ‘missionair’. Er bestaat geen andere optie.”

“Wanneer we praten over missionair zijn, spreken we over een levensstijl: zending in je eigen straat. Het gaat er niet zozeer om dat we het goede nieuwe bij onze ongelovige buren brengen maar of ik leef vanuit de principes van Gods koninkrijk. Evangelisatie is wel onderdeel van missionair zijn, maar betekent lang niet altijd dat je evangeliserend over straat gaat.”

Hoe komt ‘missionair zijn’ in jouw leven tot uiting?
“Ik kwam vrij radicaal tot geloof. Vanuit dat enthousiasme heb ik veel fouten maakt. Daarover vertel ik uitgebreid in ‘Kus van Afrika’. Een hoge inzet maar een laag rendement zou je kunnen zeggen,” vertelt Laura met een knipoog. “Later heb ik geleerd om dicht bij mijzelf te blijven. Doen wat bij mij past. Onze deur stond altijd voor iedereen open. Toen onze kinderen ouder werden, kwamen we in een andere fase. Het werd ingewikkelder om allerlei groepen te verwelkomen. Vervolgens ben ik mij beroepsmatiger gaan bezighouden met missionair zijn en nu mag ik anderen daarin op weg helpen.”

Zijn er voorbeelden uit de praktijk waaruit blijkt dat zij hebben begrepen wat ‘missionair zijn’ inhoudt?
“Ik ben een fan van Urban Expression, een organisatie die als doel heeft om in achterstandswijken te Gods aanwezigheid te laten zien. Dat is ‘kerk zijn in de wijk’. Ik denk ook aan de beweging Nederland Zoekt.” Deelnemers worden onderdeel van een leergemeenschap waarin men leert om een discipel van Jezus te zijn. “Het mooie is dat zo’n proces mensen stilzet: ‘Wie ben jij eigenlijk?’ Je investeert eerst twee jaar in jezelf, voordat je naar buiten treedt.”

Welke boodschap ga je op 6 juni meegeven?
“Het is een studiedag, dus we beginnen ook met een blok theorie. Wat is eigenlijk missionair zijn? Wat houdt het woord ‘missionair’ in? Wat is Gods missie? Is dat evangelisatie of omvat het veel meer? Begon dat bij Jezus of misschien al in het paradijs? Gaat het om de kerk of om het Koninkrijk? Enzovoorts.”

“Vervolgens is de kunst om de aanwezigen uit te dagen, niet zozeer om goed nieuws te brengen maar om zelf goed nieuws te zijn. Bedenk je eens dat je binnen loopt in een kamer van een doodziek iemand die bijna nooit bezoek krijgt. Maakt het dan uit wat je zegt? Wat voor bloemen je meeneemt? Nee jij bent het cadeautje, je bent het goede nieuws en maakt een verschil. Het besef van doen naar zijn, van spreken naar iemand vasthouden. Missionair zijn is eigenlijk gewoon houden van: Het liefhebben van God boven alles, van Jezus, van jezelf, van de mensen om je heen, van Gods schepping. Wil je missionair leven dan heb je een hele bak liefde nodig en daarnaast ook een heleboel zelfkennis. Want je gaat dingen doen die bij je passen, waar je happy van wordt en daardoor anderen ook,” aldus Laura.

Lees hier meer over de studiedag van het Evangelisch College