Elite & gewone man/vrouw
Elitevorming zie je in elke samenleving. Een groep die zich terugtrekt in de eigen bubbel, zichzelf belangrijker en beter waant dan de rest. Vaak rijk, welvarend of hoogopgeleid. Daar tegenover staat een groep ongehoorden, die zich achtergesteld voelt en niet serieus genomen. Die denigrerend als ‘laagopgeleid’ of ‘volks’ wordt weggezet. Elke verkiezing keert deze tegenstelling in de samenleving weer terug.
In de kerk ligt het risico op elitevorming ook op de loer. Denk aan een (vaak kleine) groep die zich verheven voelt boven de rest op grond van de hoeveelheid studie, ‘zalving’ of een gevoel ‘verder’ te zijn. Of aan gelovigen die direct afhaken bij ‘theologie’ of nuance, complexiteit of mysterie moeilijk verdragen. Hoe kunnen beide groepen leren van God in het kerstverhaal?
Podcast aflevering 2 – ‘Elite & gewone man/vrouw’
In deze aflevering introduceert Evert Leeflang hoe Gods wijsheid alle scheidingen tussen elite en gewone mensen overstijgt. Dit doet hij aan de hand van het verhaal van de twaalfjarige Jezus in de tempel (Lucas 2:40-52).
Lied ‘O Come, O Come, Emmanuel‘
Het onderstaande bekende kerstlied is gebaseerd op de zeven ‘O-antifonen’ die in de kerkelijke traditie in de zeven dagen voor kerst worden gebeden. Het zijn zeven gebeden gebaseerd op zeven messiaanse titels van Jezus. Voor vandaag staat het gebed om de komst van de wijsheid centraal:
O Wijsheid, voortgekomen uit de mond van de Allerhoogste, die van het ene uiteinde tot het andere reikt, die in alles krachtig en zacht voorziet. Kom, wijs ons de weg van de voorzichtigheid.
(Gebaseerd op Spreuken 8:1-6)
Klik hier voor alle O-antifonen en traditionele coupletten.
Sara Groves
Schilderij ‘Flower Thrower’ van Banksy
Banksy (Beit Sahour, 2005)
In een gepolariseerde samenleving of kerk worden meningen al gauw als granaten over en weer gegooid. De ‘Flower Thrower’ (‘Bloemengooier’) van Banksy suggereert een alternatieve, vreedzame vorm van protest. Het gaat nog steeds om actie voeren, verandering en ergens voor staan, maar naar de tegenpartij gooi je een bos bloemen. Als woorden als granaten kunnen zijn (en daar kunnen we ons van alles bij voorstellen), wat zijn dan woorden als bloemstukken?