Menu
  • Opleiding Pastorale Hulpverlening

    Een 3-jarige deeltijdopleiding op HBO-niveau.
    Aangeboden in:
    - Meppel (zaterdag)
    - Zwijndrecht (vrijdagmiddag en -avond).
  • Theorie en praktijk

    De opleiding wordt gekenmerkt door een unieke combinatie van theologie en pastoraat en van theorie en praktijk.
  • Docenten

    De lessen en trainingen worden verzorgd door ervaren en bevlogen docenten, met een theologische achtergrond en een ruime praktijkervaring in het pastoraat.
  • Student aan het woord

    "Ik miste een theoretische ondergrond en praktische vaardigheden bij het voeren van pastorale gesprekken. Wat ik nu leer bij de opleiding Pastorale Hulpverlening kan ik direct toepassen in de praktijk."
    - Bas Keijzer
  • Doelgroep

    De opleiding is bedoeld voor hen die een liefde hebben voor God én mensen en opgeleid willen worden tot pastoraal werker om hiermee (al dan niet beroepsmatig) actief te zijn in de kerk of organisatie.
  • Bijbel

    Het bijzondere van de opleiding is, dat de student naast de vele pastorale informatie en het verkrijgen van pastorale vaardigheden ook veel kennis van de Bijbel opdoet - een unieke combinatie van pastoraat en (bijbelse - en systematische) theologie! Tijdens de colleges wordt deze relatie tussen de theologische vakken en het pastoraat duidelijk uiteengezet.

Verslag eindgesprek drie studenten Pastorale Hulpverlening

Kopafbeelding

Ik heb geleerd om meer naar mensen te kijken, zoals Hij naar mensen zou kijken, zonder meteen met mijn oordeel klaar te staan, meer met ogen vol liefde dan zo heel zwart-wit zoals ik daarvoor deed.

Op zaterdagmiddag 3 november 2012 heeft er ter afronding van hun studie een eindgesprek plaatsgevonden met Eline Lindeboom, Lidia van Klaarbergen en Barbera van de Giessen, studenten van de opleiding Pastorale Hulpverlening. Het gesprek vond plaats op een vertrouwde plek, namelijk de leslocatie in Steenwijk, op een steenworp afstand van het station, waar ze drie jaar hun lessen hebben gevolgd. Hieronder volgt een gedeelte uit de gevoerde gesprekken.

Als jullie de opleiding een cijfer mogen geven, welk cijfer zou dit zijn?
Barbera reageert heel primair en zegt; “tien!” We reageren allebei verbouwereerd: “Is dat niet wat al te enthousiast?” “Ja, misschien wel, vooruit: dikke 9.” Ook Lidia en Eline geven de opleiding een dikke voldoende.

Zijn jullie door de opleiding veranderd?
Lidia geeft in eerste instantie aan, dat ze het idee heeft dat dit wel mee valt. Aan het einde van de middag kunnen we dit ook nog even aan haar man vragen: “Ja! Ze is veel zelfverzekerder en krachtiger geworden.” De trotse blik die daarmee gepaard gaat, zegt de rest.
Eline heeft duidelijk van te voren over deze vraag nagedacht en geeft aan dat door de studie haar relatie met de Here God verdiept is.

“Ik heb geleerd om meer naar mensen te kijken, zoals Hij naar mensen zou kijken, zonder meteen met mijn oordeel klaar te staan, meer met ogen vol liefde dan zo heel zwart-wit zoals ik daarvoor deed.”

Wat voor advies zou je willen geven aan mensen die overwegen met deze opleiding te starten?
Barbera: “Zorg dat je het voor jezelf afbakent in de tijd. Het is niet moeilijk je er helemaal in te verliezen, maar dat hoeft niet, wanneer je jezelf beschermt. Lidia vult hierop aan: “Het is zo belangrijk je dag met gebed te beginnen, laat de Here God je agenda bepalen en dan zul je zien dat het lukt met de tijd. Ook het advies van Eline past hierbij: “Zorg dat je je prioriteiten goed hebt. De valkuil is je eigen stille tijd te vervangen door de ‘geestelijke’ opdrachten van de opleiding, maar dat is echt fout. Eerst je eigen ziel voeden door eigen stille tijd, dan aan de gang met al die andere opdrachten die wellicht ook met de Bijbel te maken hebben.”

Waar hebben jullie tijdens de opleiding het meest van genoten?
Lidia: “Het maken van de werkstukken, je inlezen, zoeken en bidden, studeren en dan een werkstuk maken waarbij je er ook iets van jezelf inlegt.” Barbera: “De beste dingen waren misschien wel de opdrachten die ik in eerste instantie het moeilijkst vond, maar juist daardoor er het meeste van geleerd heb. Ik moet nu denken aan de praktijkopdrachten over bijvoorbeeld depressiviteit en homofilie.”

Wat vonden jullie de beste vakken?
Met zijn drieën zijn ze het er over eens dat dit toch echt de pastorale vakken zijn. Henriëtte en Hermineke vullen elkaar als docenten mooi aan en het was altijd een aanvulling of uitdieping van de module. Daarnaast noemt Eline meteen Homiletiek. “Ja, het uitdiepen van een Bijbelgedeelte en dan zoeken naar een manier om dit goed over te brengen, daar heb ik echt van genoten.” 
Ook de praktijkopdrachten en intervisie worden genoemd als waardevolle lessen.
Wat voor hen de minder sterke vakken waren, zijn ze het eigenlijk ook met z’n drieën over eens. “Met name de vakken, uit de Systematische Theologie”.  En dus volgt de vraag: “Moeten we deze dan schrappen?”, met als antwoord: “Nee, dat zeker niet, ze zijn hartstikke waardevol, maar ze liggen de pastoraal werker gewoon iets minder”. Barbera vult aan:

”Mijn laatste werkstuk was van Antropologie en moest ik nadenken over verschillende psychologische mensbeelden, maar ook een eigen (bijbels/christelijk) mensbeeld beschrijven. Ik heb daar zo van genoten.”

Jullie ontvangen op 12 januari 2012 jullie diploma. Wat ga je nu verder doen?
Barbera: “Ik heb al visitekaartjes gemaakt voor mijn eigen praktijk ‘De passiebloem’. Ik wil nog kijken hoe ik dit precies vorm ga geven, maar hier heb ik echt zin in. Daarnaast ga ik het pastoraat in onze gemeente coördineren.”
Eline: “Ik ga verder met het programma van Celebrate Recovery. In de gastles in het eerste jaar heb ik zo Gods leiding gezien en toen wist ik meteen dat het werken met groepen mijn hart heeft. Daarnaast zou ik de kennis van Pastoraat graag willen combineren met onderwijs en met schrijven, maar ik zie wel wat er op mijn pad komt.”
Lidia: “Ik ga lekker verder met het werk in onze eigen gemeente, er staan weer allerlei nieuwe dingen te komen en ik ben heel benieuwd welke deuren de Here God gaat openen. Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat het niet voor niets is, dat ik zo meteen een diploma heb.”